W dzisiejszych realiach rynkowych coraz większa grupa firm decyduje się na outsourcing rozmaitych usług. Jednym z przykładów takiego oddelegowania może być usługa fulfillment. To kompleksowe działanie z zakresu logistyki i transportu, które wybierają zarówno mniejsi, jak i więksi przedsiębiorcy. Jak dokładnie wyglądają procedury? Jakie korzyści płyną z przekazania zleceń do zewnętrznej obsługi? Wyjaśniamy najważniejsze zależności.

1. Czym jest i jak działa usługa fulfillment?

2. Co wchodzi w zakres usług fulfillmentowych?

3. Jakie korzyści niesie z sobą fulfillment?

4. Kiedy warto skorzystać z takiego outsourcingu?

Poszukując sposobu na fulfillment, warto rozpocząć od możliwości lokalnych, gdyż bliskość firmy świadczącej takie usługi sporo ułatwia. Wiele miast daje duży wybór tym, których interesuje magazyn Kielce zaś są tego dobrym przykładem.

Czym jest i jak działa usługa fulfillment?

Jak można już wywnioskować z powyższych informacji, fulfillment to usługa polegająca na przekazaniu obsługi firmowych zleceń zewnętrznemu operatorowi, który specjalizuje się w logistyce i transporcie. Z takiej możliwości korzystają przede wszystkim większe sklepy internetowe, które obsługują kilkaset paczek w skali miesiąca. Taka liczba zleceń jest trudna do obsłużenia własnymi zasobami, a dodatkowa na pewno wymaga stworzenia wielu etatów.

Fulfillment może dotyczyć różnych aspektów obsługi zamówienia. To przede wszystkim magazynowanie towaru – co oznacza, że kontrahent bierze na siebie również magazyn wynajem, kompletowanie paczek, wysyłka, a później także obsługa zwrotów i reklamacji. Konkretne procedury i jasne zasady pozwalają skrócić ścieżkę transportu – zamówiony na sprzedaż towar może trafiać od razu do magazynu firmy logistycznej.

Co wchodzi w zakres usług fulfillmentowych?

W zależności od oferty, jaką oferuje firma świadcząca usługi fulfillmentu, zakres outsourcingu może być różny. Najczęściej obszar działań obejmuje:

  • magazynowanie towarów,
  • kompletację i pakowanie zamówień,
  • wydawanie paczek do doręczenia,
  • dbałość o dostawę paczki do klienta,
  • obsługę zwrotów i reklamacji,
  • integrację z systemem sklepu internetowego.

Bardzo często w gestii firmy obsługującej zamówienia jest również obsługa informacyjna oraz posprzedażowa.

Jakie korzyści niesie z sobą fulfillment?

Usługi fulfillmentu z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością, głównie w świecie e-commerce, ale nie tylko. Trend ten wynika z mierzalnych korzyści.

Jedną z głównych zalet tego rozwiązania biznesowego są oszczędności – zarówno pieniędzy, jak i czasu. Inwestycja we współpracę z firmą zewnętrzną wyraźnie ogranicza stałe wydatki, ponieważ przedsiębiorca nie musi samodzielnie budować czy wynajmować przestrzeni magazynowej, inwestować w sprzęt oraz zespół, który – w tradycyjnym modelu – zajmowałby się wszystkimi wyżej wymienionymi działaniami. W wielu przypadkach istnieje również możliwość dalszego cięcia kosztów, jeśli zasady współpracy w ramach fulfillmentu są uzależnione od miesięcznej liczby zamówień. Wówczas, gdy pojawią się przestoje, właściciel przedsiębiorstwa może po prostu płacić mniej.

Firma nie musi także inwestować w cały system do pakowania towarów, a także w akcesoria. Pozornie wydaje się, że zakup kartonów, wypełniaczy lub folii nie pociąga za sobą dużych środków, jeśli jednak zleceń jest dużo, takie kwoty mogą okazać się znaczące z punktu widzenia całości budżetu. Oczywiście, posiadanie opakowań z własnym logotypem nie stanowi tu żadnej przeszkody. Wszystko to kwestia indywidualnych ustaleń.

Fulfillment przynosi również korzyści w sferze organizacyjnej. Wpływa na usprawnienie procesów sprzedaży, które przeważnie są zauważalne i doceniane przez klientów. Czynności operacyjne są realizowane na profesjonalnym poziomie przez doświadczony zespół z wiedzą logistyczną na odpowiednim poziomie. Zdejmuje to z firmy wszelką odpowiedzialność kadrową i szkoleniową, jednocześnie umożliwiając skupienie się na rozwoju sprzedażowym, produktowym czy marketingowym.

Kiedy warto skorzystać z takiego outsourcingu?

Outsourcing usług logistycznych to rozwiązanie, które przynosi zyski. Nie zawsze opcja ta sprawdzi się w przypadku mniejszych przedsiębiorstw i niewielkich sklepów. Jeśli zamówień w skali miesiąca jest zaledwie kilka, taka inwestycja może okazać się zwyczajnie nieopłacalna – choć oczywiście zawsze warto się co do tego upewnić, prosząc o wycenę. Z reguły jednak niewielką ilość zamówień można zrealizować bez dodatkowej obsługi logistycznej czy wynajmowania dużej powierzchni. Wdrożenie fulfillmentu do swojego sklepu online ma sens w przypadku większej liczby zamówień. Fulfillment przynosi również korzyści w sferze organizacyjnej. Wpływa na usprawnienie procesów sprzedaży, które przeważnie są zauważalne i doceniane przez klientów. Czynności operacyjne są realizowane na profesjonalnym poziomie przez doświadczony zespół z wiedzą logistyczną na odpowiednim poziomie. Zdejmuje to z firmy wszelką odpowiedzialność kadrową i szkoleniową, jednocześnie umożliwiając skupienie się na rozwoju sprzedażowym, produktowym czy marketingowym.