Google Adds i SEO to zupełnie różne działania. Odpowiedź na to, którą z nich wybrać należy do tych z kategorii “to zależy”. Wpływ na to ma mnóstwo czynników. Z jednej strony znaczenie może mieć efekt, który chcesz osiągnąć, czas jaki możesz poświęcić na działania i rodzaj biznesu, który prowadzisz. Sytuacja komplikuje się, jeżeli uświadomisz sobie, że jedne i drugie można ze sobą łączyć i to z całkiem dobrym skutkiem. Jak więc podejść do tego tematu żeby nie przepalać bezsensownie budżetu? Poniżej prezentujemy kilka przykładów i garść wiedzy teoretycznej, które pomogą ci w dobraniu odpowiedniego mixu marketingowego.

Czym jest SEO i Google Ads? Czas zacząć od podstaw

Działania SEO opierają się na poprawie pozycji twojej witryny w wyszukiwarce. Jest to działanie niezwykle potrzebne, żeby móc sprowadzić jak największy ruch na twoją stronę. Budowanie jakości twojego portalu opiera się na optymalizacji działania podstron, publikacji jakościowych treści i na poprawie struktury całości. Nie bez powodu mówi się, że jak chcesz coś ukryć to powinieneś to schować na trzeciej stronie w wynikach wyszukiwania. Jakościowy ruch sprowadzony do twojego sklepu dzięki SEO, z całą pewnością poprawi wyniki twojej sprzedaży. Musisz przy tym pamiętać, że tego typu działania nie dają efektu od razu. Potrzeba tygodni, a nawet miesięcy, jednak efekty będą odczuwalne równie długo.

Adwords – jak one działają?

Google Ads, a dawniej Adwords to rodzaj kampanii marketingowej w wyszukiwarce. Jest to często mylone z SEO. Wszystko dlatego, że dla laika są to działania trudne do rozróżnienia. Adwords skupia się na prezentowaniu stron w wyszukiwarce w formie reklamy. Wyświetlają się one w podobny sposób jak zwykłe wyniki, są jednak opatrzone komunikatem “reklama”. W tym modelu użytkownik płaci za konkretne osoby, które kliknęły w link. Dzięki temu efekty widoczne są niemal od razu. Jednak nie ma tu szans na długoterminowe efekty.

Pomimo różnic, metody są bardzo podobne

Wspólnym mianownikiem są za to inne czynniki. Obydwie metody w dużej mierze opierają się na słowach kluczowych wyszukiwanych przez użytkowników. Łączy je także platforma, bo pierwsza i druga metoda działa w wyszukiwarkach, w przypadku biznesów działających w Polsce najpopularniejsza jest usługa proponowana przez Google. Obydwie także sprowadzą do twojego sklepu klientów

Co wybrać Google Ads czy kampanie SEO?

Tak jak wspominaliśmy, odpowiedź zależy od wielu różnych czynników. Załóżmy jednak, że wchodzisz na rynek z nowym produktem. Wiesz ponadto, że jest to tylko sezonowa akcja. Przyjmijmy, że zajmujesz się sprzedażą zabawek i wprowadzasz nową, która właśnie trenduje w sieci. Do takiego materiału będą idealne działa SEM czyli Google Ads. Krótko żyjący produkt nie potrzebuje wysokiej pozycji w wyszukiwarce, bo wiesz, że już niebawem zapotrzebowanie na niego się skończy.

Z drugiej strony, jako doświadczony dystrybutor produktów dla dzieci, masz świadomość, że sezon świąteczny to czas największych obrotów. Do tego okresu powinieneś przygotować się zdecydowanie wcześniej. Wybierasz więc kampanię SEO. Dzięki niej każdego roku jesteś wysoko na większość najpopularniejszych fraz, które powtarzają się najczęściej z okazji bożego narodzenia.

Co się zdarzy, gdy kampania SEO pokrywa się z Google Ads?

Siłą rzeczy, jedna i druga kampania może na siebie nachodzić w ciągu roku. Nie ma w tym nic złego. Wszystko dlatego, że w kampanii SEO i SEM możesz wybrać frazy, które będą dla ciebie kluczowe. Nie ma przeszkód, żeby usystematyzować te działania i podzielić ja na konkretne projekty. Możesz je zdefiniować i zaplanować na konkretne miesiące. Zoptymalizuje to twoje koszty i, siłą rzeczy, zwiększy ich efektywność.

Wracając do naszego przykładu. Prowadząc dystrybucję zabawek w okresie bożego narodzenia, chciałbyś żeby wszyscy szukający prezentu pod choinkę trafili do ciebie. W tym celu tworzysz specjalną zakładkę, która kataloguje i zbiera wszystkie produkty, które nadają się na takie upominki. Specjalnie na tę okazję tworzysz zestawy i specjalnie pakowane przesyłki, tak, by wyglądały jak paczka prosto od Mikołaja. Świat jeszcze jednak o tym nie wie, więc wspierasz się kampanią Google Ads na frazy takie jak “prezent od Mikołaja” lub “paczka od Mikołaja”. Pomysł stał się hitem i cieszył się ogromną popularnością. Planujesz więc stworzyć taką usługę jak pakowanie na konkretną okazję. Dlatego wynajmujesz agencję, które wesprze cię w działaniach SEO. Frazy, które są kluczowe nieco się różnią, będzie to między innymi “pakowanie prezentów” i “spersonalizowana wysyłka prezentów”. W tej chwili jednak nie potrzebujesz już kampanii Google Ads i, zgodnie ze zdrowym rozsądkiem, wyłączasz ją na okres od wiosny do jesieni.

Nadchodzą kolejne święta i ponownie włączasz kampanie Google Ads na frazy z nimi związane. Widzisz jednak, że klienci, którzy skorzystali z twojej usługi pakowanie dalej odwiedzają twój sklep, więc intensyfikujesz działania SEO, żeby uzupełniały się wzajemnie. Ważne jest także analizowanie wyników i dostosowanie się do zmieniających się trendów. Z czasem możesz modyfikować frazy i skupiać się na “ekologicznym pakowaniu prezentów” lub na “zestawach do samodzielnego pakowania”. W skutecznym reagowaniu na zmieniające się trendy wesprze cię wyspecjalizowana agencja.