Jako dostawca części do maszyn budowlanych, w tym także do koparek, cieszymy się z każdego spływającego do nas zapytania o poszczególne elementy. Niemniej każdorazowo kontakt od naszego klienta oznacza po prostu, że dany element uległ awarii lub nadmiernej eksploatacji i zachodzi konieczność jego wymiany. By nasze części służyły Państwu jak najdłużej, co jakiś czas dzielimy się swoimi uwagami co do właściwego ich użytkowania podczas codziennej pracy poszczególnych maszyn. Dzisiaj skupimy się na dobrych praktykach wokół podwozia koparek.

Efektywność prowadzonych prac

Przede wszystkim eksploatacja ponad miarę poszczególnych maszyn, a przez to ich części, wynika z wykonywania pracy w zbyt dużych ilościach. Dlatego konieczna jest optymalizacja wykorzystania koparek na budowie, tak by poruszały się one po niej możliwie efektywnie. Kolejną istotną kwestią jest technika prowadzenia koparki. Prowadzenie prac na wysokich obrotach czy zbyt częste prowadzenie maszyny w tył zdecydowanie jej nie służą. W takich wypadkach szczególnie „cierpią” m.in: sworznie na złączeniach z tulejami oraz zębatki w kołach, a także połączenia ogniw z rolkami i kołami napinającymi. W miejscach tych dochodzi do zbyt silnego tarcia, które negatywnie wpływa na szybkość zużywania się przywoływanych części. Wystarczy przywołać suchą statystykę- średnio podczas jazdy wprzód dochodzi do trzykrotnie mniejszego zużywania połączeń sworzni i tulei, aniżeli w przypadku jazdy w tył. Analogicznie wygląda sprawa racjonalnego rozplanowywania wykonywanych koparką zakrętów. Równomierne skręcanie w każdą ze stron jest ważne dla elementów łańcucha. Oczywiście wszystkie wspominane części znajdą Państwo na https://entrack.pl/. Przypominamy, że elementy podwozia nie wyczerpują naszej oferty, ponieważ proponujemy także osprzęt, lemiesz do łyżki, stalowe elementy wyposażenia maszyn budowlanych czy systemy zębowe.

Dbałość użytkownika

Żaden serwis nie zastąpi troski bezpośredniego użytkownika o powierzony sprzęt. Nie tylko zasady producentów, ale przede wszystkim zdrowy rozsądek nakazuje regularne kontrole stanu technicznego całości wyposażenia maszyny- w tym także podwozia gąsienicowe. Sprawdzenie stanu warto rozpocząć od rolek- podtrzymujących przez jezdne, następnie warto zerknąć na koła oraz ogniwa łańcucha, sworznie i tuleje. Wizualny wygląd tych elementów wiele mówi o ich stanie, a awarie mechaniczne często rzucają się w oczy. Ich odpowiednio wczesne wychwycenie jest istotne zarówno dla właściwej konserwacji maszyny, jak i bezpieczeństwa użytkownika. Istotną wagę w tym aspekcie odgrywa także czystość podwozia, ale także innych części do koparek.

Elementy szczególnej (u)wagi

Zaangażowanie użytkownika w proces ograniczania zużywania części to oczywiście ważny, ale jeden z wielu jego elementów. Są takie części- zwłaszcza w przypadku podwozia gąsienicowego, które wymagają szczególnej troski. Oczywiście warto stosować osłony podwozia przeciw elementom kamienistym. Natomiast trzeba pamiętać, że nie powinny się one znajdować na całej długości podwozia. Dzięki temu tarcie przy osłonie będzie mniejsze i nie wpłynie źle na pozostałe elementy układu podwozia. Skoro już przy popularnych „gąsienicach” jesteśmy to nie sposób nie wspomnieć o szerokości ich płyt. Stosowanie wąskich płyt zapobiega szybszemu zużywania łańcuchów podwozia. Pamiętajmy o właściwym przystosowywaniu tego układu do zmieniających się przecież warunków pracy- w tym przede wszystkim podłoża. Łańcuchy gąsienic powinny być odpowiednio napięte! Ta prozaiczna zasada pomaga uniknąć niejednej awarii. Zużywalność łańcuchów, które zostały zbyt intensywnie napięte wzrasta nawet o połowę! Zarówno w tym zakresie jak i w każdym innym przypadku- przykładowo dbałości o lemiesz do łyżki- konieczne jest stosowanie się do uwag producenta ujętych w specyfikacji technicznej danej maszyny. Kwestia optymalnego napięcia łańcuchów również powinno znajdować się w dokumentacji DTR. Prostym „patentem” na właściwe ustawienie napięcia łańcucha, jest korekta dystansu między kołnierzem na środku rolki jezdnej, a łańcuchem.